#biznesfoto Jak założyć firmę Fotograficzną? Ile pieniędzy potrzebujesz na start. Biznesplan i specjalizacja Fotografa, Czyli zajawka e-booka.
Jak założyć firmę fotograficzną?
Chociaż samo pstrykanie zdjęć może brzmieć jak zwykła rozrywka. Twoja pasja i zaangażowanie do fotografii może sprawić, że będziesz się zastanawiać, jak zmienić pasję w biznes. W tym wpisie dowiesz się, co według mnie musisz zrobić, aby rozpocząć działalność fotograficzną. To pierwszy wpis z tej serii, będziemy ja rozkładać na części pierwsze, by z miesiąca na miesiąc pogłębiać temat-a finalnie powstanie e-book, który będzie swego rodzaju encyklopedią, odnośnie wchodzenia na rynek, jako fotograf oraz utrzymania się na nim poprzez rzetelne zarządzanie swoją działalnością. Jak założyć firmę fotograficzną oto kilka wskazówek.
Biznesplan w firmie fotograficznej.
Niezależnie od tego, czy chcesz założyć firmę fotograficzną, czy przenieść obecny biznes na wyższy poziom, potrzebujesz biznesplanu. Czym jest fotograficzny biznesplan? Biznesplan to swego rodzaju instrukcja dla Twojej firmy — określa jej cele i przedstawia plany ich osiągnięcia. Możesz używać tego planu, aby monitorować swoje postępy i oceniać wszelkie zmiany lub nowe projekty, które masz zamiar podjąć. A może szukasz inwestorów lub partnerów w biznesie? Biznesplan to idealny dokument, na którym możesz polegać podczas spotkania z nimi. Jeśli nigdy nie napisałeś biznesplanu, a może potrzebujesz jego odświeżenia… już niebawem- przeczytasz o tym w e-booku „Jak otworzyć własną firmę fotograficzną”.
Wybierz swoją fotograficzną specjalizację.
Odkąd każdy szanujący się posiadacz lustrzanki bezwstydnie nazywa się profesjonalnym fotografem, na rynku działa cała masa fotografów, a co za tym idzie-mamy na nim sporą konkurencję. ALE DON’T WORRY-dla każdego znajdzie się miejsce w tym foto świecie. Według mnie jedną z najmądrzejszych decyzji, jakie możesz podjąć, jest specjalizacja w określonym rodzaju fotografii. Jeśli jesteś dobry ze wszystkiego-to śmiem twierdzić, że jesteś do niczego. Dużo łatwiej będzie Ci się także rozwijało, gdy uderzysz w konkretną dziedzinę fotografii. Ten zabieg ułatwi, Ci także znalezienie idealnego klienta i ukierunkowanie swojego biznesu za pomocą promocji i marketingu.
Istnieje wiele rodzajów fotografii, w których możesz się specjalizować. Oto kilka dziedzin foto, które możesz wybrać.
• Fotografia ślubna – to fotografia reportażowa, mająca na celu uchwycenie wszelkich osób, czynności, miejsc związanych z daną uroczystością ślubną. Zdjęcia ślubne zazwyczaj obejmują przygotowania młodej pary, ceremonię ślubu, pozowane zdjęcia grupowe, ujęcia podczas zabawy weselnej oraz zdjęcia plenerowe. Tego rodzaju fotografia może być stresująca-nie jesteśmy w stanie odtworzyć pewnych sytuacji, dlatego zacznij od towarzyszenia bardziej doświadczonemu fotografowi, nie rzucaj się od razu w pojedynkę na głęboką wodę.
• Fotografia portretowa- to rodzaj fotografii, której celem jest uchwycenie osobowości modelki_a lub grupy osób za pomocą odpowiedniego oświetlenia, tła i ustawienia. Zdjęcie portretowe może mieć charakter artystyczny lub typowy, np. do wszelkiego rodzaju dokumentów.
• Fotografia eventowa-zdjęcia wykonywane podczas różnego rodzaju uroczystości firmowych, konferencji, szkoleń lub eventów. Inaczej nazywamy ją fotografią reportażową.
• Fotografia modowa-głównym celem fotografii modowej jest pokazanie produktu reklamowanego z udziałem wybranych modelek lub modeli, w konkretnej ustalonej koncepcji.
• Fotografia krajobrazowa – fotografia, przedstawiająca otaczającą nas przyrodę i miasta, która przy tym nie dotyczy ludzi i ich aktywności.
• Fotografia sportowa – to dziedzina fotografii, które łączą w sobie portret, życie codzienne oraz reportaż.
Określ swojego klienta docelowego.
Określenie klienta, dla którego chcesz pracować, wesprze Twoją markę w przygotowaniu oferty i umożliwi stworzenie skutecznej kampanii marketingowej. Klient idealny, czy istnieje? Wizualizacja osoby, do której chcemy dotrzeć z naszymi usługami, zaczyna się w głowie. Jak stworzyć pełen obraz takiej osoby i na co powinno się szczególnie zwracać uwagę? O tym przeczytasz już niebawem w e-booku „Jak otworzyć własną firmę fotograficzną”. A jeśli porwał Cię ten temat, już dziś zapraszam, do ciekawego artykułu Kamila Trybusia-klik.
Ile pieniędzy potrzebujesz, aby założyć firmę fotograficzną?WŁASNĄ FIRMĘ FOTOGRAFICZNĄ.
Koszt założenia firmy fotograficznej nie musi być żadną tajemnicą, czy zagadką. Potrzebujesz w zasadzie zaledwie trochę sprzętu i możesz iść w plener, zgadza się? Jednak sprzęt to zaledwie jeden z dziewięciu stałych kosztów dla Twojej firmy. Jak stworzyć budżet Twojej firmy foto, dowiesz się w e-booku „Jak otworzyć własną firmę fotograficzną”. Znajdziesz tutaj także gotowe arkusze przygotowane do Google drive, które stworzyłam na potrzeby prowadzenia budżetu mojej firmy.
Jaki aparat na początek?
Może masz w plecaku aparat i nawet kilka obiektywów, ale czy to wystarczy, aby rozpocząć profesjonalny biznes fotograficzny? Zakup odpowiedniego sprzętu fotograficznego — bez skoku na bank — może być trudnym zadaniem. Ale i na to, znam rozwiązanie-Jak zdobyć dofinansowanie z Urzędu Pracy? Jak wykorzystać pieniądze z Unijnych Środków? Jak się za to zabrać… instrukcja krok po kroku w e-booku „Jak otworzyć własną firmę fotograficzną”
Wracając do sprzętu. Oprócz podstawowej kwestii, jaką jest aparat i obiektyw jest też cała masa sprzętu, bez którego Twoje zdjęcia nie będą takie, jak byś sobie życzył, a przede wszystkim, jakich życzyłby sobie Twój Klient. Mam tu na myśli lampy, modyfikatory, aranżacje studyjne… Właściwy dobór sprzętu dla Twojej firmy fotograficznej zależy od wykonywanej pracy i Twojej specjalizacji.
Oto kilka wskazówek dotyczących zakupu odpowiedniego sprzętu fotograficznego dla Twojej firmy fotograficznej.
Zacznij od prostych rzeczy: nie toń w otchłań super gadżetów do aparatów i wymyślnych ulepszaczy zdjęć, zacznij od podstaw. Pomyśl o podstawowych elementach potrzebnych do realizacji sesji fotograficznej. Jesteś portrecistą? Body i aparat portretowy-wystarczy. Jesteś fotografem ślubnym? Tutaj bez dwóch puszek nie podejmowałabym w ogóle tematu.
Postaw na niezawodność: poświęć trochę czasu na przeczytanie opinii o produktach i dowiedz się, w jaki sprzęt warto zainwestować. Jak zaoszczędzić? Wyceluj w sprzęt z drugiej ręki, np. z serwisu foto, który wystawi Ci fakturę, a i da gwarancję na rozruch. Komisy, które ja polecam to: Winmar oraz Interfoto.
Pomyśl o ukrytych kosztach: weź pod uwagę koszty konserwacji i naprawy, patrząc na sprzęt fotograficzny. Ja co roku serwisuję swój sprzęt w zaufanym serwisie. Korzystam z serwisu w Rybniku: Serwis Foto 24. Zostawiam u nich około tysiąca złotych rocznie. No, chyba że upadnie mi plecak i zniszczę obiektyw, za którego naprawę musiałam zostawić 1500 zł. Ojoj. Zdecydowanie polecam.
Pomyśl o wynajmie: jeśli zakupy wydają Ci się przytłaczające, zawsze masz możliwość wypożyczenia sprzętu dla swojej firmy fotograficznej. Na rynku można też wynajmować studia fotograficzne, które w swojej ofercie posiadają wszystko, czego potrzebujesz, by zrobić zdjęcia np. moje @capturedsoulmates! 🙂
Rejestracja Firmy Fotograficznej-jak to wygląda? Czy jest bezpłatne?
Po pierwsze musisz wybrać jaki rodzaj działalności chcesz prowadzić. W Polsce mamy do wyboru kilka form prawnych prowadzenia działalności gospodarczej są to: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, spółka komandytowa. Czym różnią się od siebie? Przede wszystkim wysokością kosztów z tytułu jej prowadzenia i wysokością kosztów założenia takiej działalności. Zazwyczaj fotografowie wybierają jednoosobową działalność gospodarczą, większe firmy gdzie jest co najmniej dwóch wspólników, decydują się na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością- opłaty i koszty z tytułu prowadzenia takiej działalności są jednak wysokie, jak dla początkującego fotografa ” na swoim”. Następnie wybór formy opodatkowania. Tutaj mamy możliwość wyboru pomiędzy następującymi formami opodatkowania dla fotografa: dwa progi podatkowe 17%* i 32%, podatek liniowy ( 19%), ryczałt (15%), karta podatkowa. Jaka forma będzie dla Ciebie najlepsza- dla każdego inna, dlatego najlepiej w tej sprawie doradzi Ci- Twoja księgowa. *a zmiany narzuci Nowy Ład.
Kolejnym krokiem ku założeniu działalności jest wybór PKD. Co to? To kod Twojej działalności gospodarczej, na podstawie którego informował będziesz, czym zajmuje się Twoja firma.
Kiedy wiesz już jaką działalność gospodarczą będziesz prowadzić, w jakiej formie opodatkowania oraz z jakim PKD możesz zarejestrować swoją firmę. Załóżmy, że będziesz prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Tutaj obowiązuje Cię wpis do CEIDG-tego możesz dokonać na kilka sposobów. Ja opiszę Wam dwa. Pierwszy, ostatnio bardzo popularny- poprzez bankowość internetową. Dziś wiele banków świadczy usługę wpisania do CEIDG zupełnie za darmo, oferując przy tym jedynie swoje konto osobiste, bez którego aktualnie i tak nie ma możliwości rejestracji firmy. Bank załatwia wszystkie formalności za Ciebie. Następuje to przez wypełnienie formularza CEIDG-1, który jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON). Oprócz banku, zgłoszenia możesz również dokonać samodzielnie na stronie biznes.gov.pl. Jakie zgłoszenia jeszcze są potrzebne? Naczelnik urzędu skarbowego wyda Ci (NIP), a i jeszcze ZUS. Tam musisz zgłosić się z informacją o składkach na ubezpieczenie zdrowotne.
Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej odbywa się poprzez wypełnienie formularza elektronicznego i jest całkowicie darmowy. Jedyny wymóg podczas składania wniosku to podpis profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym lub osobiście/ przez pełnomocnika w urzędzie.
Koszt: 0 zł
Uwaga w powyższej kwestii z pewnością pomoże Ci księgowa, która będzie dla Ciebie stanowić koszt stały, ale jeśli nie masz pojęcia o podatkach, to jest konieczny punkt w budżecie.
Czy mogę prowadzić firmę foto na zasadzie działalności nierejestrowanej?
Oczywiście! Działalność nierejestrowaną może prowadzić praktycznie każda osoba fizyczna, która chce zostać fotografem [prawo daje możliwość pracy w takiej formie osobom niepełnoletnim za zgodą, czy nawet urzędnikom na mocy prawa przedsiębiorców (urzędnik państwowy, nie zawsze może prowadzić działalność gospodarczą)]. Są jednak dwa wyjątki. Pierwszym wyjątkiem jest osoba, która w ciągu ostatnich 60 miesiącach prowadziła działalność gospodarczą, a drugim osoba bezrobotna. Jedynym warunkiem prowadzenia działalności nierejestrowanej jest pilnowanie wysokości przychodu i prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży. Wysokość maksymalnego przychodu określana jest prawem. Tak oto w roku 2022 kwota przychodu nie może przekroczyć kwoty 1505 zł miesięcznie ( jest to 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia). Jeżeli w którymś miesiącu kwota ta zostanie przekroczona, osoba prowadząca nierejestrowaną działalność musi w ciągu 7 dni od daty, w którym została przekroczona kwota przychodu założyć działalność gospodarczą. Od kiedy prowadzisz działalność nierejestrowaną, jesteś przedsiębiorcą w świetle prawa cywilnego. Co to oznacza? Oznacza to tyle, że musisz przestrzegać praw konsumentów. Wystawiać rachunek lub fakturę ( na życzenie przedsiębiorcy) oraz rozliczać przychody w rocznym zeznaniu PIT-36 zgodnie z Twoim progiem podatkowym (17%* lub 32%). *Nowy Ład, stawka może być inna
Stałe koszty fotografa, prowadzenia fotograficznej działalności gospodarczej.
Stałe koszty? Czyli takie, które fotograf ponosi, co miesiąc. Ich oszacowanie pozwoli Ci w późniejszym etapie również wycenić swoje usługi.
1. ZUS-Wysokość i zasady estymowania wysokości ZUS-u w 2022 r. różnią się w zależności od rodzaju wybranej metody opodatkowania oraz przychodu. Wyliczenia ułatwi Ci kalkulatora, musisz jedynie wybrać odpowiednią formę opodatkowania. Tutaj wstawiam Wam link.
2. PIT 5 – przedsiębiorcy opodatkowanego według skali podatkowej (podatkiem 17%* od dochodu ponad 3091 zł oraz 32% od dochodu przekraczającego 85,528 zł) zaliczki na podatek opłacają w systemie miesięcznym do 20 dnia miesiąca następującego po upływie miesiąca, za który należna jest zaliczka.
3. Biuro Podatkowe-około 200 zł netto
4. Telefon oraz Internet-około 100 zł netto
5. Wynajem Studio-od 1000 zł netto
6. Pakiet Photoshop + Lightroom-od 50 zł netto
7. Chmura/Galerie Online-od 50 zł netto
8. Ubezpieczenie-od 100 zł netto miesięcznie.
Jak stworzyć rentowny biznes fotograficzny? Jak zarabiać na fotografii.
Mając na uwadze wszystkie wskazane koszty, musisz zaplanować, ile chcesz zarabiać. A kluczem do tego jest nauczenie się, jak odpowiednio wyceniać swoje usługi. Ustalenie, jak wycenić sesje fotograficzną jest sztuką, a znalezienie tej idealnej kwoty wymaga starannego planowania.
Najpierw musisz zdecydować o strukturze cenowej. Czy chcesz wyceniać za godzinę swojej pracy, czy za sesję zdjęciową? Twoja odpowiedź prawdopodobnie zależy od konkretnej usługi, którą świadczysz. Ja na przykład wyceniam reportaże ślubne na zasadzie opłaty za godzinę, sesje zdjęciowe wyceniam na zasadzie opłaty za zdjęcie.
Inne czynniki, które wpływają na wycenę usług, mogą obejmować:
Liczba lokalizacji podczas sesji zdjęciowej (paliwo), Zmiany stroju (czas), foto produkty i ich opakowanie.
Szacując zakres cen, powinieneś wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki, przed sesją (dojazd, uporządkowanie studio), w jej trakcie oraz po niej ( uporządkowanie studio, dojazd do domu, obróbka, projektowanie i pakowanie foto produktów). Możesz również przyjrzeć się zakresom cen u konkurentów w Twojej okolicy, aby określić, ile klienci są skłonni zapłacić. W tej kwestii pod uwagę należy brać, jak długo dana osoba istnieje na, jakie ma doświadczenie i umiejętności, jakiego rodzaju sesje oferuje, jaki ma prestiż itp.
Najważniejsze jest, żebyś upewnił się, że Twoje ceny są atrakcyjne dla Klientów oraz zapewniają Ci zakładany zysk. Pamiętaj o kosztach stałych działalności gospodarczej-to istotna kwestia, o której nie możesz zapominać.
Stwórz ciekawe portfolio. Jak zachęcić Klienta, aby to właśnie Ciebie wybrał na swojego fotografa?
Mamy już podgląd na temat biznesplanu i budżetu w firmie fotograficznej, nadszedł czas, aby rozejrzeć się za klientami. Marketing Twojej firmy to klucz, a Twoje portfolio jest najlepszym narzędziem do sprzedaży Twoich usług fotograficznych.
Portfolio fotograficzne to nic innego, jak kolekcja Twoich prac, które ujawniają Twój styl fotograficzny. Pomyśl, jaką reakcję chcesz wywołać u potencjalnego klienta i upewnij się, że używasz różnych narzędzi, które wspierają tę wiadomość. Blog, Instagram, Facebook, TikTok.
Wizja na sukces.JAK ZAŁOŻYĆ FIRMĘ FOTOGRAFICZNĄ?
Każdy, kto rozpoczyna myśleć o założeniu własnej działalności gospodarczej, doświadczył tego niepokojącego strachu przed porażką. Ale nie stresuj się (wiadomo, że łatwiej powiedzieć niż zrobić). To zupełnie normalne, że myślisz o przyszłości swojego biznesu fotograficznego. Mam dla Was jeszcze kilka przydatnych wskazówek, które pomogą Ci się poczuć pewniej.
Poznaj swoją konkurencję-research rynku. Kiedy rozpoczynasz działalność fotograficzną, powinieneś mieć wiedzę na temat swojego rynku i konkurencji. Znajomość rynku usług fotograficznych w Twojej okolicy pozwoli Ci odkryć wiele rzeczy, które będą Ci potrzebne na etapie rozpoczęcia działalności. Jak to zrobić? Dowiedz się, którzy fotografowie w Twojej okolicy mają podobny styl lub specjalizację. A nawet… umów się do nich na sesję, aby podpatrzeć, jak oni to robią.
Korzystaj z opinii swoich klientów. To dla nich tworzysz, to oni mają być dopieszczeni, to oni podpowiedzą Ci jak to zrobić. Jednym z najlepszych sposobów ciągłego doskonalenia firmy jest zwracanie się o opinie bezpośrednio od klientów. W ten sposób możesz uzyskać wgląd w to, co się im podobało, a także zrozumiesz, co możesz ulepszyć.
Opowiadaj o sobie w sieci i w życiu. Na początku swojej kariery masz zdecydowanie więcej czasu, dlatego warto jest poświęcić go na budowę swojej marki, w serwisach społecznościowych. Wierz mi, to dzisiaj główne miejsce, gdzie znajdziesz swoich Klientów na sesje. Bądź widoczny, opowiadaj o sobie, stwórz spójny feed oraz wchodź w interakcję z użytkownikami. A do tego, mów o tym, co robisz wszędzie, gdzie tylko możesz. W sklepie, na przystanku autobusowym u kosmetyczki czy na urodzinach starej znajomej z liceum.
Podpisuj umowy z klientami: Podpisanie umowy z klientami to świetny sposób na ustalenie oczekiwań klienta oraz nakreślenie mu zasad, na jakich wspólnie będziecie działać. Pomoże Ci to zwiększyć poczucie profesjonalizmu i zachęci innych do współpracy z Tobą. Alternatywą do umów są regulaminy, ja korzystam z umów i regulaminów. Ale o tym przeczytasz w rozdziale mojego e-booka pt. “ Jak przeprowadzić klienta od zapytania do zamówienia sesji fotograficznej. Regulamin sesji fotograficznej.”
Czy wiesz już jak założyć firmę fotograficzną? Powodzenia!